Kauppakeskus Goodmanissa Hämeenlinnassa sosiaalinen vastuullisuus näkyy uudella tavoin, sillä he ovat vastikään lanseeranneet hiljaiset shoppailutunnit. Nämä shoppailutunnit vastaavat erityisesti niiden asiakkaiden tarpeisiin, jotka kokevat vilkkaan kauppakeskusympäristön kuormittavana.
Idea hiljaisista tunneista syntyi yhteistyössä asiakkaiden ja vuokralaisten kanssa kertoo Goodmanin kauppakeskuspäällikkö Virve Hannukka. "Olemme saaneet toiveita rauhallisemmista ostoshetkistä, ja nyt kokeilemme käytännössä, voisiko tästä tulla pysyvä osa toimintaamme".
Käytännössä hiljaisina tunteina kauppakeskuksen yleisistä tiloista ja liikkeistä vaimennetaan musiikki, kuulutukset ja mainokset. Myös promootiomyynti keskeytetään hiljaisen tunnin ajaksi. Kaikki liikkeet ovat avoinna normaalisti, ja osa vuokralaisista mukauttaa palvelujaan vielä rauhallisemman kokemuksen takaamiseksi.
Kokeilu on herättänyt positiivista palautetta niin asiakkailta kuin vuokralaisiltakin. Seuraava hiljainen shoppailutunti järjestetään kesäkuussa, minkä jälkeen vuokralaisilta kerätään palautetta ja arvioidaan mahdollisuutta pysyvään käytäntöön.
Sosiaalinen vastuullisuus näkyy Goodmanissa niin arjen pieninä tekoina kuin myös isompina elämyksinä. “Meille on tärkeää, että kaikki tuntevat olevansa tervetulleita juuri sellaisina kuin ovat”.
Kaikki tapahtumat ovat maksuttomia ja avoimia kaikille, ja tapahtumissa on usein mukana jokin vastuullisuuskulma. Lisäksi kauppakeskuksella on yhteistyö erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ammattiopiston kanssa. Opiskelijat saavat arvokasta työkokemusta toimimalla aidossa työelämäympäristössä. Sosiaalinen vastuullisuus on yksi Goodmanin ydinarvoista.
Kauppakeskuksissa ympäri Suomen tehdään paljon erilaisia toimia vastuullisuuden edistämiseksi. Lue lisää aiheesta!
Suomen Kauppakeskusyhdistys haluaa osaltaan tukea kauppakeskusalan vastuullisuustyötä. Tänä vuonna kehitettiin esimerkiksi malli, jolla voi vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Lue lisää mallista!