Vuoden loppupuolella on hyvä pysähtyä hetkeksi tarkastelemaan kulunutta vuotta: mitä olemme oppineet, missä olemme onnistuneet ja mitkä ovat olleet vuoden kohokohtia. Haastattelimme puheenjohtaja Jukka Vakulaa hänen näkemyksistään kuluneesta vuodesta.
Lue lisääKauppakeskusten kokonaismyynnin nimellinen kasvu kiihtyi 2,3 prosenttiin vuoden kolmannella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvua siivitti etenkin syyskuun vilkas myynti, joka ylitti viime vuoden tason 3,4 prosentilla.
Lue lisääVuoden 2025 Kauppakeskusteko-kilpailun voittajat ovat Itis, Jumbo ja Colliers. Vuosittain järjestettävä kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa.
Lue lisääSuomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämä Vuoden kauppakeskusteko 2025 -kilpailu nostaa jälleen esiin kauppakeskusalan vaikuttavimpia tekoja ympäri Suomen. Kilpailuun osallistui tänä vuonna 21 tekoa neljässä eri kategoriassa.
Lue lisääVantaalla sijaitseva kauppakeskus Jumbo saavutti hiilineutraaliuden tänä vuonna. Nyt kauppakeskus suuntaa kohti entistä kunnianhimoisempaa, hiilipositiivisuuden, tavoitetta. Tavoite pyritään saavuttamaan vuonna 2030, pian Vantaan pikaraitiotien valmistumisen jälkeen.
Lue lisääKauppakeskusten kokonaismyynti kääntyi nimellisesti 1,6 prosentin kasvuun vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Lue lisääKauppakeskus Matkus tuo Suomeen jotain täysin uutta kestävän kehityksen saralla: kauppakeskuksen yhteyteen rakennetaan kierrätyskeskus ja lajitteluasema. Konseptin mukaisesti liiketiloissa myydään ainoastaan kierrätettyjä tuotteita.
Lue lisääSuomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski.
Lue lisääKauppakeskus Goodmanissa Hämeenlinnassa sosiaalinen vastuullisuus näkyy uudella tavoin, sillä he ovat vastikään lanseeranneet hiljaiset shoppailutunnit. Nämä shoppailutunnit vastaavat erityisesti niiden asiakkaiden tarpeisiin, jotka kokevat vilkkaan kauppakeskusympäristön kuormittavana.
Lue lisääEspoon Leppävaarassa sijaitseva Kauppakeskus Sello on tunnettu kestävistä ja innovatiivisista ratkaisuistaan. Sellon toimitusjohtaja Marjo Kankaanranta kertoo, että vastuullisuus on alusta alkaen ollut keskeinen osa Sellon toimintaa.
Lue lisää