• Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Kauppakeskusjulkaisu
    • Toimialaluokitus
    • Retail Facts Finland
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
    • Vuoden kauppakeskusteko 2023 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2022 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2021 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2020 osallistujat
  • Jäsenille
ENFI
  • Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Kauppakeskusjulkaisu
    • Toimialaluokitus
    • Retail Facts Finland
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
    • Vuoden kauppakeskusteko 2023 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2022 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2021 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2020 osallistujat
  • Jäsenille
ENFI

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 6,0 prosenttia vuoden kolmannella neljänneksellä

20.10.2016

Kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat heinä- syyskuussa 5,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Pääkaupunkiseudulla kasvua oli 6,3 prosenttia ja muualla Suomessa 5,2 prosenttia.

Kauppakeskusten vetovoima ja kävijämäärien kasvu näkyvät myös myynneissä. Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä 6,0 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Pääkaupunkiseudulla kokonaismyynti kasvoi 5,4 prosenttia ja muualla Suomessa 6,9 prosenttia. Sisustamisen ja kodin tarvikkeiden sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti kehittyi muita toimialoja positiivisemmin. Myynti kasvoi myös kaikilla muilla vähittäiskaupan toimialoilla edelliseen vuoteen verrattuna.

Paras kuukausi kauppakeskuksille kävijä- ja myyntilukujen valossa oli elokuu. Kasvua edelliseen vuoteen nähden oli kävijöissä 9,8 prosenttia ja kokonaismyynnissä 9,6 prosenttia.

Kauppakeskukset ovat menestyneet muuta vähittäiskauppaa paremmin, kun verrataan tammielokuun kehitystä edelliseen vuoteen. Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynti kasvoi 0,3 prosenttia, kun taas kauppakeskuksissa kokonaismyynti kasvoi 2,7 prosenttia. Kauppakeskusten tilatarjonnan kasvu vaikuttaa osaltaan koko vähittäiskaupan kehitystä suurempaan kasvuun.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen julkaisemaan myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Kuukausitason myyntejä ja kävijätietoja on seurattu neljännesvuosittain vuodesta 2011 lähtien. Myynti- ja kävijäindekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 38 kauppakeskusta.

Lisätietoja:

Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

Indeksissä mukana olevat pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Galleria Esplanad, Itis, Kaari, Kamppi, Ristikko, Ruoholahti, VANTAA Jumbo, Myyrmanni

Indeksissä mukana olevat muun Suomen kauppakeskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, JYVÄSKYLÄ Forum, KEMPELE Zeppelin, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, RAISIO Mylly, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TAMPERE Duo, Koskikeskus, TORNIO Rajalla På Gränsen, TURKU Skanssi, YLÖJÄRVI Elo

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24, 2. krs.
00100 Helsinki
FINLAND

Tietosuojaseloste