• Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Kauppakeskusjulkaisu
    • Toimialaluokitus
    • Retail Facts Finland
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
    • Vuoden kauppakeskusteko 2023 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2022 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2021 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2020 osallistujat
  • Jäsenille
ENFI
  • Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Kauppakeskusjulkaisu
    • Toimialaluokitus
    • Retail Facts Finland
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
    • Vuoden kauppakeskusteko 2023 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2022 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2021 osallistujat
    • Vuoden kauppakeskusteko 2020 osallistujat
  • Jäsenille
ENFI

Kauppakeskusten vetovoima näkyy kävijämäärissä: alkuvuonna 2016 kasvua 4,0 prosenttia

28.4.2016

Kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,0 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Pääkaupunkiseudulla kasvu oli peräti 5,4 prosenttia, kun muualla Suomessa kasvua oli prosentin verran.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi tammi-maaliskuussa 0,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Paras kuukausi kauppakeskuksille oli myyntilukujen valossa helmikuu, kuten Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupassa muutoinkin. Sisustamisen ja kodin tarvikkeiden sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti kehittyi kauppakeskuksissa alkuvuonna muita toimialoja positiivisemmin.

Pidemmän aikavälin tarkastelussa kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat 1,7 prosenttia ja kokonaismyynti supistui 0,2 prosenttia. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten luvut ovat maan keskimääräistä tasoa positiivisempia: kävijämäärät kasvoivat 3,4 prosenttia ja myynti 0,5 prosenttia.

Kauppakeskukset ovat menestyneet muuta vähittäiskauppaa paremmin, kun verrataan vuoden ensimmäisen neljänneksen kehitystä. Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynti supistui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 0,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Samaan aikaan kauppakeskuksissa kokonaismyynti kasvoi 0,2 prosenttia.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen julkaisemaan myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Kuukausitason myyntejä ja kävijätietoja on seurattu neljännesvuosittain vuodesta 2011 lähtien. Myynti- ja kävijäindekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 38 kauppakeskusta, mikä vastaa merkittävää osuutta Suomen kauppakeskusmarkkinasta.

Lisätietoja:

Lars Eklundh, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 0500 458 694
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Jessica Örn, johtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 0400 910 296

Kauppakeskusindeksin tiedoissa ovat mukana alla luetellut kauppakeskukset

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset:

ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Galleria Esplanad, Itis, Kaari, Kamppi, Ristikko, Ruoholahti, VANTAA Jumbo, Myyrmanni

Muun Suomen kauppakeskukset:

HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, JYVÄSKYLÄ Forum, KEMPELE Zeppelin, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, RAISIO Mylly, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TAMPERE Duo, Koskikeskus, TORNIO Rajalla På Gränsen, TURKU Skanssi, YLÖJÄRVI Elo

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24, 2. krs.
00100 Helsinki
FINLAND

Tietosuojaseloste