Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa on etsitty positiivisia kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja, jotka auttavat toimialan kehittämisessä. “Uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen” on ollut yksi kilpailun kategorioista, ja kategoriaan osallistuneet kauppakeskukset osoittavat halua tarjota parempia kokemuksia kaikille kauppakeskuksen asiakkaille ja työntekijöille.
Hyvään palveluun kuuluu ongelmakohtien paikantaminen ja ennen kaikkea niiden korjaaminen, ja tässä kauppakeskus Kaari onnistui. Kauppakeskuksessa oli huomattu ruokalähettien yleistyminen, mutta heitä ei ollut aikaisemmin huomioitu kauppakeskuksen suunnittelussa. Kaari helpotti niin ruokalähettien, asiakkaiden kuin ravintoloidenkin elämää varaamalla ruokaläheteille oman parkkialueen ruokamaailman läheltä.
Kauppakeskus Iso Omena on myös pyrkinyt parantamaan ravintolapalveluitaan. Kehittäminen on ollut asiakaslähtöistä, ja nyt kauppakeskukseen avatut kahdeksan uutta ravintolaa auttavat vastaamaan asiakkaiden kysyntään. Ravintolamaailman myynti kasvoikin edellisvuoteen verrattuna, ja nyt asiakkailla on enemmän ruokailuvaihtoehtoja.
Mall of Triplassa puolestaan kehitettiin uusi elämyskonsepti kesämarkkinointiin, jotta kauppakeskuksen viihdetarjonta olisi paremmin saavutettavissa asiakkaille. Elämyspassilla sai rahanarvoisia etuja kauppakeskuksen viihdetarjonnasta, ja se oli menestys niin kauppakeskuksen kävijöille kuin liikkeille. Nykyään kauppakeskukset tarjoavat usein hyvin paljon mahdollisuuksia ajanviettoon, ja Mall of Triplan elämyspassi oli oiva keino tuoda tämä esille kesänviettäjille.
Kauppakeskusten liikkeet, ravintolat ja palvelut ovat olennainen osa kauppakeskuksen menestystä ja sen kykyä tarjota paras mahdollinen kokemus kaikille. Näin myös vuokralaisten viihtymisen takaaminen on tärkeä osa kauppakeskusten toimintaa. Kauppakeskus Koskikeskus keskittyikin parantamaan vuokralaistensa tyytyväisyyttä tekemällä aiheesta kyselyitä ja myös parantamalla kyselyiden myötä ilmi nousseita aiheita, kuten ohjeistuksen lisäämistä. Lopulta Koskikeskuksen vuokralaisten ja asiakkaiden tyytyväisyys nousi tehtyjen toimien ansiosta.
Kilpailuun osallistuneet kauppakeskukset näyttävät, kuinka asiakkaita ja vuokralaisia kuuntelemalla asiakastyytyväisyyttä on onnistuttu parantamaan. Kauppakeskusten arkea voi sujuvoittaa huomattavasti kuljetuspalveluille varatut parkkipaikat tai parempi ohjeistus. Uudet palvelut ja elämyspassin kaltaiset innovaatiot tekevät kauppakeskuksista mielenkiintoisia ja kiinnostavia kohteita asiakkaille ajanviettoon.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun ensimmäinen webinaari järjestetään 9.9.2022 klo 13–14! Kyseisessä webinaarissa esitellään tarkemmin juuri yllä esitellyt tapaukset, joten mikäli kiinnostuit, ilmoittaudu mukaan.