Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa on tänä vuonna mukana huima joukko mitä moninaisempia markkinoinnin ja viestinnän kategorian kauppakeskustekoja. Muuttuva maailma ja koronapandemia ovat edesauttaneet uusien ideoiden keksimistä, ja kauppakeskusteoissa näkyy myös halu tukea kauppakeskusten yrittäjiä ja antaa juhlan aihetta paikallisille asukkaille.
Markkinoinnin ja viestinnän saralla näkyy esimerkiksi se, että kauppakeskukset ovat ottaneet uusia kanavia osaksi viestintäänsä. Kauppakeskus Redin Hissipuhetta-podcast ja Mall of Triplan kumppanuus INEZin kanssa sekä sen myötä rakennettu tv-studio näyttävät, kuinka podcastit ja televisio voivat yhdistyä kauppakeskusten arkeen. Nämä uudet kanavat ovat olleet hyvä keino tuoda kauppakeskuksille tärkeitä aiheita esille ja saavuttaa erilaisia yleisöjä.
Innovatiivisuutta markkinoinnissa edustaa kauppakeskus Espenin yhteistyö paikallisten kykyjen kanssa videomuotoisen muotinäytöksen järjestämisessä. Tässä teossa onnistuttiin tuomaan esille Vaasaa muotikaupunkina, ja osa lipunmyyntituloista lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen. Paikallisuus näkyy myös kauppakeskus Stellan kauppakeskusteossa, jossa keskuksen viereinen tori ja Stella yhdistivät voimansa kevät- ja syysmarkkinoiden aikaan. Näin on ollut mahdollista tuoda lisää markkinahumua koko alueelle!
Brändin ja ilmeen uudistukset ovat olleet yksi keino, jolla kauppakeskukset ovat pyrkineet kirkastamaan omaa rooliaan. Kauppakeskus Mylly ja kauppakeskus Lippulaiva ovat molemmat muovanneet brändejään vastaamaan paremmin haluttua kuvaansa. Brändien uudistus on antanut aihetta juhlaan. Toisaalta juhlan tunnetta on tullut Kauppakeskus Isossa Omenassa 20 vuoden iästä ja sen kunniaksi järjestetystä kuukauden mittaisesta tapahtumantäyteisestä spektaakkelista.
Sosiaalinen media nousee esille kauppakeskus Koskikeskuksen teossa. Koskikeskuksen somekavereina toimineet mikrovaikuttajat lisäsivät kauppakeskuksen näkyvyyttä ja toivat hyvin esille kauppakeskuksen liikkeitä. Yhteistyötä harjoitti myös kauppakeskus Hansakortteli, joka Woltin kautta tuki kahvila- ja ravintolayrittäjiä koronan aikana. Hyvittämällä kuljetusmaksut Hansakortteli moninkertaisti myynnin tavanomaiseen nähden.
Kauppakeskuksien eri teot osoittavat, kuinka laajasti markkinointia ja viestintää kauppakeskuksissa voidaan lähteä edistämään. Teot ovatkin onnistuneet herättämään paljon innostusta ja kiinnostusta asiakkaissa.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun kaikista teoista voi lukea lisää täältä. Markkinoinnin ja viestinnän kategorian tekoja esitellään myöhemmin tänä syksynä. Lisätietoa on tulossa pian!