• Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Kauppakeskusjulkaisu
    • Toimialaluokitus
    • Retail Facts Finland
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
  • Jäsenille
ENFI
  • Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Kauppakeskusjulkaisu
    • Toimialaluokitus
    • Retail Facts Finland
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
  • Jäsenille
ENFI

Vuoden kauppakeskusteko 2025 osallistujat

 

Uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen

Kauppakeskus Revontuli: Revontulen asiakaskokemuksen kehittämisen vuosi 2024

Vuonna 2024 Kauppakeskus Revontulessa panostettiin asiakaskokemuksen kehittämiseen enemmän kuin koskaan aiemmin. Vuoden merkittävimpiä kehitysprojekteja olivat uudet asiakas-wc:t, lasten leikkipaikan uudistus ja Wow Factor -kampanja.

Revontuli osallisti asiakkaitaan aktiivisesti jokaiseen projektiin. Asiakkaille järjestettiin muun muassa kyselyitä, palautteenantomahdollisuus ja kilpailuja. Kaikkien projektien suunnitelmat aloitettiin aina asiakkaiden toiveilla, joita pyrittiin kuulemaan mahdollisimman paljon sekä tuomaan itse toteutukseen. Tämä heijastui erinomaisena vastaanottona kun projektit olivat valmiita - asiakkaat rakastivat lopputuloksia.


Kauppakeskus Itis: Uudistunut Itis - kulttuurien kohtaamispaikka

Mittavassa uudistushankkeessa moderni muotoilu, vahva yhteisöllisyys ja uudenlaiset palvelukonseptit yhdistyivät. Uudistettu valaistus ja parantunut tilojen saavutettavuus loivat kauppakeskuksesta entistä viihtyisämmän. Lisäksi uudistuksessa yhdistyvät lämminhenkiset materiaalivalinnat, viihtyisät oleskelualueet ja toimiva tilasuunnittelu. Palvelu- ja liikevalikoimaa kehitettiin yhteisön tarpeiden ja asiakaskunnan mukaan, jonka johdosta avattiin 75 uutta liikettä ja toteutettiin 15 laajennusta.

Uudistus toi myös mukanaan Itä-Helsingin ensimmäisen kauppahallin, joka toimii eläväisenä kulttuurien kohtaamispaikkana. 4 000 m² kauppahalli tarjoaa asiakkaille korkealaatuisia tuotteita niin lähituottajilta kuin ympäri maailmaa, vastaten alueen monikulttuurisen ja monipuolisen asiakaskunnan tarpeisiin.

Itis ei ole enää vain paikka asioida – se on yhteisön sydän, joka kutsuu viihtymään, kohtaamaan ja kokemaan. Uudistuksen valmistuttua keskiarvo kävijämäärän kasvu on ollut +13 % kuukaudessa.


Kauppakeskus Jumbo: Entistä Jumbompaa -uudistus

Jumbossa tavoitellaan kaikessa toiminnassa maailmanluokan tasoa. Vaatimustaso on korkealla, ja tavoitteena on tuottaa arvoa asiakkaille, vuokralaisille ja keskeisille sidosryhmille. Jumbo haluaa myös olla kaikessa toiminnassaan esimerkkinä muille.

Vuosi 2024 oli Jumbossa suurten uudistusten vuosi. Entistä Jumbompaa -uudistushanke valmistui, minkä ansiosta Jumbo on tiloiltaan entistä yhtenäisempi, näyttävämpi, viihtyisämpi ja helpommin saavutettava. Nimi lyhennettiin Jumbo-Flamingosta Jumboksi ja samalla Jumbon logo ja brändi uudistuivat. Asiakaskokemus hiottiin selkeäksi ja toimivaksi, ja keskuksen kehitystyö näkyy konkreettisesti niin tilaratkaisuissa kuin visuaalisessa ilmeessä.

Uudistuksessa koko Jumbon ilmeelle luotiin yhteinen punainen lanka. Sisätilojen laajat uudistukset luovat koko Jumboon eheämmän tunnelman. Rakensimme lisää viihtyisiä oleskelualueita ja liikkeiden julkisivut saivat maailmanluokan kasvojenkohotuksen. Materiaalihankinnoissa suositaan kotimaisia ja ympäristösertifioituja vaihtoehtoja ja pyritään uudelleenkäyttämään erilaisia materiaaleja ja kalusteita.


Kauppakeskus Mylly: Mylly Akatemia

Mylly Akatemia syntyi tarpeesta lisätä tiedonjakamista, kohtaamisia ja keskustelua. Akatemiaan kuuluu livekoulutuksia, verkossa toimiva turvallisuuskoulutus, Mystery Shoppaus -tutkimus ja toimitusjohtajan mentorointiohjelma.
 

Kauppakeskus Mall of Tripla: Vilkkaan aseman ja keskuksen saumaton asiakaskokemus

Mall of Tripla on onnistunut kehittämään asiakaskokemusta ainutlaatuisella tavalla Suomen toiseksi vilkkaimmalla asemalla, jonka ovista kuljettiin lähes 26 miljoonaa kertaa vuonna 2024.

Vilkkaudesta huolimatta aseman ja kauppakeskuksen asiakaskokemuksesta on rakennettu saumaton, viihtyisä ja turvallinen kokonaisuus.

Wellness-kerrokseksi uudistettu aseman 5. kerros ja tarkkaan suunniteltu vuokralaismixi palvelevat sekä ohikulkijoita että keskuksessa viihtyviä.

Opastamista ja markkinointia vahvistettiin karttaopasteilla ja digitaalisilla pinnoilla. Esteetöntä liikkumista asemalta kauppakeskuksen jokaiseen kerrokseen sujuvoitettiin muokkaamalla huoltohissi asiakaskäyttöön. Ensimmäisenä kauppakeskuksena taksipalvelut selkeytettiin sopimustaksiratkaisulla, mikä paransi taksialueen rauhallisuutta ja vastaten asiakkaiden toiveisiin.

Tripla on esimerkki siitä, miten asiakaskokemus voidaan nostaa liikenteen solmukohdassakin uudelle tasolle.

 

Vastuullisuus

Kauppakeskus Kamppi: Siivouspäivä x Kamppi Helsinki

Kamppi Helsinki osallistui valtakunnalliseen Siivouspäivään, joka yhdistää kierrättämisen ystävät. Yhteistyössä tapahtuman järjestäjien kanssa nostimme tietoisuutta päivästä ja saimme näkyvyyttä omalle tapahtumallemme. Tavoitteena oli luoda iloisia hetkiä, joissa paikalliset asukkaat voivat yhdessä tehdä hyvää, oppia vastuullisuudesta ja kierrättää omia aarteitaan.

Päivän aikana Kampissa pääsi tekemään kirppislöytöjä. Omia aarteitaan olivat myymässä somevaikuttajat Suvi Kinnunen ja Kiira Vuorinen, artisti Vahtera, sekä Kampin asiakkaita. Lisäksi mukana oli second hand -myymälä Moody Monday omalla valikoimallaan, sekä osa muista myymälöistä omilla outlet -tuotteillaan.

Tapahtumalavalla käsiteltiin vastuullista kuluttamista, kiertotaloutta ja kodin järjestämistä. Asiantuntijat, kuten Outi Les Pyy ja Kiira Keto, jakoivat vinkkejä vastuulliseen kuluttamiseen ja tavaroiden järjestelyyn. Keskustelujen välissä asiakkaita viihdytti livemusiikilla Vahtera.

Samalla Kampin ympäristössä järjestettiin Roskapäivä-Einon roskatempaus, jonka tavoitteena oli kannustaa pitämään huolta ympäristöstä. Osallistujia oli runsaasti, ja roskia kertyi useampi jätesäkillinen.

 

Kauppakeskus Itis: Sosiaalinen vastuu - Yhteisöllinen ja monimuotoinen Itäisen Helsingin kaupunkikeskus

Vuonna 2024 Itis osoitti, miten vastuullisuus toteutuu arjessa yhteisön kautta. Uudistunut Itis ei ole pelkkä kauppakeskus, vaan Itä-Helsingin kulttuurinen kohtaamispaikka, jossa monimuotoisuus ja yhteisöllisyys näkyy liikevalikoimassa, tapahtumissa ja päivittäisessä toiminnassa. Itis tarjoaa laajan, eri kulttuureja heijastavan elintarvikevalikoiman, ja monipuolisia tapahtumia omalle yhteisölleen, kuten Id al-Fitr, Pride ja Block Party. 2024 vuoden aikana toteutettiin yli 70 ilmaistapahtumaa ja aktivointia omalle yhteisölle.

Itis on osa yhteisön arkea ja tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa vahvistaen yhteyttään alueen asukkaisiin. Yhteistyökumpppaneina ovat muun muassa peruskoulu, päiväkoti, kirjasto, nuorisotalo ja Stoa. Vastuullisuus ei ole kampanja, se on tapa toimia joka päivä arjen valinnoissa ja yhteisön palvelussa, kuten sukupuolineutraalit wc-tilat, koulun stipendit, alueen roskakeräys ja pulkkien lahjoitus.

 

Kauppakeskus Willa: Lähiruokaa Willan katolta

Kauppakeskus Willan katolle on perustettu hyötytarha, jossa kasvaa monenlaisia ihanuuksia: erilaisia salaatteja, pinaattia, mansikkaa, tomaattia, syötäviä kukkia ja laaja valikoima yrttejä. Willan asiakkaat pääsevät maistelemaan hyötytarhan satoa Willan ravintoloissa, jossa asiakkaat saavat lautasilleen todellista lähiruokaa. Willan katolla on ollut mehiläispesiä vuodesta 2021 alkaen ja hyötytarha sijaitsee mehiläispesien välittömässä läheisyydessä. Ajatuksena on, että tarha tarjoaa pölyttäjäkasveja pörriäisten iloksi, ja samalla saamme lähiruokaa hyötykasveista. Kattopuutarha ja mehiläispesät ovat yksi osoitus Willan ympäristöystävällisestä toiminnasta, jota pyritään kehittää jatkuvasti. Tavoitteena on tukea luonnon monimuotoisuutta kaupungin keskellä.

 

Kauppakeskus Plaza: Nuorten tapahtuma Plazassa

Kauppakeskus Plaza järjesti 10.2.2024 nuorisotapahtuman vastauksena nuorten lisääntyneeseen häiriökäyttäytymiseen ja jengiytymiseen. Tavoitteena oli luoda kauppakeskuksesta turvallinen ja kuunteleva ympäristö nuorille. Tapahtuma toteutettiin yhteistyössä Henna Heikkilän kanssa. Mukaan saatiin myös Salon kaupungin nuorisopalvelut. Tapahtuman pääesiintyjänä oli Duudsonien Jarno ”Jarppi” Leppälä, joka puhui nuorille toisten ihmisten ja ympäristön kunnioittamisesta hauskanpitoa unohtamatta.

Tapahtuma rohkaisi nuoria keskusteluun ja ideoimaan nuorten toimintaa kaupunkiin. Tapahtumalle saatiin laajaa näkyvyyttä markkinoinnin avulla, jota tehtiin sekä digikanavissa että kauppakeskuksessa. Tilaisuus vahvisti nuorten kokemusta siitä, että heitä arvostetaan. Tapahtuma, siitä syntyneet keskustelut ja toimintatapojen muutokset ovat parantaneet kauppakeskuksen ilmapiiriä ja vähentäneet häiriöitä. Tapahtuma synnytti myös pysyvän KUULE MUA! -hankkeen, joka toimii nuorten kiusaamista ja yksinäisyyttä vastaan. Hanke toimii valtakunnallisesti kiertäen kouluja, kauppakeskuksia ja tapahtumia, joita on järjestetty jo lähes kymmenen kappaletta, ja matka jatkuu.

 

Kauppakeskus Jumbo: Suomen suurin vastuullisuuskerroin

Jumbo on myynniltään Suomen suurin kauppakeskus, joka haluaa olla kokonsa veroinen myös ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun kantamisessa.

Jumbo on vastuullisuustyössään sekä tekijä että mahdollistaja. Osan työstä tehdään itse, mutta liikkeiden, asiakkaiden sekä lähialueiden asukkaiden teoilla ja valinnoilla on suuri merkitys Jumbon tavoitteiden saavuttamisessa. Siksi Jumbossa tehdään läheistä yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa ja kannustetaan, opastetaan sekä mahdollistetaan heitä tekemään vastuullisia valintoja. Teot voivat olla vaikutukseltaan suuria yksittäisiä toimenpiteitä tai pieniä arjen valintoja. Kun tarpeeksi moni tekee oikeita valintoja tarpeeksi usein, syntyy Suomen suurin vastuullisuuskerroin.

Jumbon omia vastuullisuustekoja vuonna 2024 olivat muun muassa energiatehokkuuden ja kierrätysasteen parantaminen, yhteisölliset taidetyöpajat, kauppakeskuksen uudistaminen vastaamaan asiakkaiden toiveita, sekä vastuullisuustempauksen järjestäminen yhdessä liikkeiden kanssa asiakkaiden vastuullisempien tekojen edistämiseksi.

 

Kauppakeskus AINOA: Älä kulje ohi.

AINOA toteuttaa Älä kulje ohi -vastuullisuustyötä lasten ja nuorten kiusaamisen ehkäisemiseksi ja turvallisen ympäristön luomiseksi. Syksystä 2024 alkaen henkilökuntaa on koulutettu tunnistamaan ja puuttumaan kiusaamiseen. Älä kulje ohi näkyy sisäisessä viestinnässä, markkinoinnissa sekä uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Aikuisia kannustetaan puuttumaan kiusaamiseen. Vastuullisuustyö alkoi, kun taiteilija Minna Pietarisen Meidän lapset -näyttely nosti esiin kiusaamista kokeneiden tarinoita tarjoten vertaistukea erityisesti lapsille ja nuorille. Yhteistyö MIELI ry:n kanssa vahvistaa tätä tärkeää työtä, tuoden uusia keinoja kiusaamisen ehkäisyyn ja mielenterveyden tukemiseen.

Alkuvuoden aikana AINOA on esitellyt Älä kulje ohi -vastuullisuustyötään ja suunnitelmiaan MIELI ry:n kanssa LähiTapiolan organisaatioille ja Espoon kaupungille. AINOA haastaa myös muut kauppakeskukset mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön. Kauppakeskukset ovat tärkeitä paikkoja lasten ja nuorten arjessa, ja alan merkittävin yhteiskunnallinen teko on kantaa vastuuta heidän hyvinvoinnistaan.

 

Kauppakeskus Redi: Koko Kalasataman Olkkari – kauppakeskus yhteisön luotsina

Redi avattiin vuonna 2018 palvelemaan Kalasatamaa, jota ei käytännössä vielä ollut. Siitä asti se on hengittänyt kasvavan alueen elämää ja kehittänyt palveluitaan vastaamaan asukkaiden tarpeisiin.

Mitä ihmiset sitten tarvitsevat? Tutkimusten valossa yhteisöjä. Mitä kauppakeskus voi tehdä? Tarjota puitteet ja siirtyä itse taka-alalle.

Vuodesta 2018 Redissä on Redin rahoittamana toiminut Vapaakaupungin Olohuone, itsenäisesti olemisensa muodon määrittelevä kaikille avoin epäkaupallinen tila 100–150 päiväkävijällään. 2024 siellä oli 331 ilmaistapahtumaa lapsiperheiden muskareista vegaaninyyttäreihin ja seniorien kulttuurivinkkauksiin – suurin osa yhteisön itse toivomia tai tuottamia. Eräskin vastaaja kuvailee Olkkaria kävijäkyselyssä näin: “Yksinäisyys ja hiljaisuus ahdistaa kotona, joten tulen tänne, kun täällä ei ahdista”.

Kaupallisuuden häivyttämällä on onnistuttu luomaan Redin uumeniin elävä paikallisyhteisö. Mutta sellainen Redi on: löytäjä pitää.

 

Kauppakeskus Duo: Hervantalaisten oma kohtaamispaikka

Kauppakeskus Duo on enemmän kuin ostospaikka – se on hervantalaisten tapahtumafoorumi ja tuttu kohtaamispaikka. Duon strategiassa määriteltynä tavoitteena on vahvistaa paikalliskeskuksen identiteettiä sekä tuttuuden ja turvallisuuden tunnetta, uusasiakashankinnan ja asiakasuskollisuuden kasvattaminen, sekä alueen monimuotoisuuden huomioiminen. Tapahtumatoiminta ja tiivis sidosryhmäyhteistyö ovat keskeisiä keinoja tavoitteiden saavuttamiseen.

Keskiössä on ollut Duon keskusaukion aktivoiminen: vuoden 2024 aikana Duo vahvisti rooliaan tapahtuma-alustana mahdollistamalla monipuolisia sidosryhmätapahtumia, muun muassa Kauneimmat joululaulut, Bangladeshin juhla ja Tamperelaisten ilta. Nämä tukivat myös kävijämäärien ja myynnin kasvua. Vastuullinen yhteistyö moninaisten paikallisten toimijoiden kanssa rikastutti alueen arkea ja Duon maine elävänä kauppakeskuksena on vahvistunut, mikä on osaltaan lisännyt sen kiinnostavuutta liiketoimintaympäristönä.

 

Kauppakeskus Espen: Lapset mukaan töihin! Päivä Espenissä!

Kauppakeskus Espen järjesti ensimmäistä kertaa Lapset mukaan töihin -päivän 22.11. teemalla "Päivä Espenissä!".

Lapset pääsivät tutustumaan kauppakeskuksen sekä liikkeiden arkeen ja kysymään mieltä askarruttavia kysymyksiä. Lapset pääsivät kokemaan jännittäviä elämyksiä, kuten miten elokuvateatterin popcorn-kone toimii, miten elokuvat laitetaan pyörimään, miten myymälät avataan, miten tavaraa toimitetaan myymälöihin ja missä kauppakeskuksen jätehuone on. Päivän kruunasi yksityisleffanäytös Espenin Biorex-elokuvateatterissa.

Mukana oli yli 20 lasta Espenin eri yrityksistä, joissa heidän vanhempansa työskentelevät. Osallistujien ikäjakauma oli 4–12 vuotta. Päivään osallistuivat kauppakeskuksen huoltomiehiä, siivoojia, järjestyksenvalvojia, myymälöiden henkilökuntaa, myymäläpäälliköitä, markkinointitiimi sekä kauppakeskusjohto.

Tavoitteena oli vahvistaa Espenin yhteisöä ja yhteisöllisyyttä ja tarjota lapsille upeita elämyksiä sekä ikimuistoinen päivä. Espenissä haluttiin, että yli 60 yrityksen työntekijöiden perheet otetaan huomioon ja lapsille tarjotaan mahdollisuus tutustua vanhempiensa työympäristöön. Tapahtuma osoittaa Espenin sitoutumista yhteisön vahvistamiseen, uusien sukupolvien innostamiseen ja avoimuuteen. Tämä on tapa kehittää omaa yhteisöä, huomioda sosiaalinen vastuu sekä kehittää vuokralaistyytyväisyyttä.

 

Markkinointi ja viestintä

Kauppakeskus Goodman: Goodmanin brändiuudistus ja uuden brändin lanseeraus

Goodmanin asiakasymmärrykseen pohjautuva brändiuudistus toteutettiin samassa hankkeessa sisätilojen uudistuksen kanssa yhtenäisen asiakas- ja brändikokemuksen luomiseksi kaikissa kohtaamispisteissä.

Kehityskohteina brändiuudistuksessa olivat uuden brändi-identiteetin rakentaminen, uuden brändi-identiteetin jalkautus kauppakeskuksen sisätiloihin ja uuden markkinointikonseptin luominen, jonka avulla uusi brändi lanseerattiin ja jalkautettiin kaikkeen markkinoinnin ja viestinnän tekemiseen vuonna 2024.

Lopputuloksena on erottuva brändi-identiteetti, joka herättää tunteita ja heijastaa kauppakeskuksen arvoja, tavoitteita ja persoonallisuutta, mikä mahdollistaa yhtenäisen brändikokemuksen kaikissa kohtaamispisteissä. Markkinoinnille saatiin selkeät raamit ja punainen lanka. Helmikuussa 2024 uudistetun kauppakeskuksen avajaistapahtumassa lanseerattu uusi brändi on saanut liikkeiden henkilökunnalta että asiakkailta paljon positiivista palautetta. Markkinoinnin kasvuluvut ja sekä kauppakeskuksen myynnin ja kävijämäärän kasvu kertovat uudistuksen onnistumisesta.

 

Kauppakeskus Itis: ITIS 40 vuotta – The Launch –kampanja

Itis juhli 40v-synttäreitä ja uudistusta näyttävästi kolmiportaisella kampanjalla (Building Mystery, Grand Opening ja Brand), joka lanseerasi uudistetun Itiksen. Kampanjassa yhdistettiin Itiksen vanha aurinkologo, 90-luvun jingle sekä vanhat mainosfilmit.

Kampanjan keskiössä oli Itiksen pitkä historia ja kauppakeskuksen laaja uudistus. Kampanja toi “Tilaa Olla Sinä” -brändilupauksen konkreettisesti esiin: Itis ei ole vain ostospaikka, vaan elävä kaupunkikeskus.

Avajaisviikko yhdisti päivittäiset tapahtumat, yhteisöllisyyden ja tunnetut artistit sekä Itiksen oman vaatemalliston lanseerauksen. Synttäreitä juhlittiin myös yli sadan alueella asuvan vuonna 1984 syntyneen kanssa eksklusiivisilla aurinkokakkukahveilla.

Keskiössä oli mainosfilmi, jossa esiintyi Itiksen asiakkaita ja työntekijöitä.

Tulokset olivat huikeat: kävijämäärät kasvoivat parhaimmillaan +44 % ja myynti jopa +14 % verrattuna edellisvuoteen.

 

Kauppakeskus Kamppi: Kamppi Helsinki 18v.

Kamppi Helsinki saavutti täysi-ikäisyyden vuonna 2024, ja syntymäpäiviä juhlittiin koko viikon ajan tekemällä aikamatkan menneisyyteen, suoraan vuoteen 2006 kauppakeskuksen alkuajoille.

Synttärit startattiin kamppilaisten omilla henkilöstöjuhlilla, joissa koettiin vuosituhannen vaihteen nostalgiaa teeman mukaisella ohjelmalla, tarjoiluilla ja musiikilla.

Kamppi Helsinkiin rakentui koko synttäriviikon ajaksi lasikuutio, jonka sisällä oli aikakapseli 18-vuotiaan huoneeseen vuonna 2006, täynnä pieniä yksityiskohtia ja elementtejä. Kauppakeskuksessa soi viikon ajan pelkkää 2000-luvun hittimusiikkia.

Ulkomainonnan ja somen lisäksi synttäreitä nostettiin esille vaikuttajien avulla. Tapahtumaviikon alussa vaikuttajille järjestettiin synttärijuhlat, joiden herkulliset somisteet ja tarjoilut innostivat vaikuttajia julkaisemaan tapahtumasta omissa kanavissaan. Kolmen vaikuttajan kanssa toteutettiin myös kampanja, jossa he kertoivat kanavillaan muistoja Kampin alkuvuosilta sekä herättelivät seuraajiaan mukaan keskusteluun.

Synttäriviikko huipentui juhliin viidennen kerroksen Korttelissa, joka keräsi päivän aikana paljon asiakkaita.

 

Kauppakeskus AINOA: AINOAn Somekupla

Somekupla oli AINOAn vuoden 2024 markkinointiteko, vetonaula ja ilmiö, sillä se oli ensimmäinen laatuaan kauppakeskusalalla Suomessa ja ainoa pääkapunkiseudulla. Se tarttui vahvaan trendiin kuvata ja jakaa sisältöä somessa, erityisesti Instagramissa, ja hyödynsi UGC-tuotantoa puhuttelevasti.

Somekupla houkutteli AINOAan uusia asiakkaita, nuorista perheisiin, ja tarjosi elämyksellisen ympäristön sekä asiakkaille että henkilöstötilaisuuksiin. Tila rakensi AINOAn brändiä, vahvisti leikkisää puolta ja erotti kilpailijoista. Konsepti syntyi tiiviissä yhteistyössä kumppaneiden kanssa ja heijasti AINOAn arvoja: yhdessä tekemistä, rohkeutta ja hyväntahtoisuutta. Somekupla piristi kesän liiketoimintaa ja nosti kävijämääriä, erityisesti heinäkuussa, jolloin myynti kehittyi yhtä vahvasti kuin vuoden vilkkaimpina kuukausina. Myynnin kehitys ja sosiaalisen median keskustelut osoittivat, että kauppakeskuksella on oltava rohkeutta tarjota uniikkeja elämyksiä asiakkailleen.

 

Kauppakeskus Ratina: Kohtaamispaikka kulttuurille Tampereen sydämessä

Meillä on tilaa, yleisöä ja tahtoa, joten avasimme ovet kulttuurille. Miksi ei myös taide, kirjallisuus ja musiikki voisi olla siellä, missä ihmiset jo ovat? Keskustan kulttuurivaikuttajana halusimme tukea kulttuuritoimijoita ja olla kohtaamispaikka, jossa kirjajulkkarit, näyttelyt, tanssi, kulttuuribasaari ja lasten maksuttomat muskarit ovat Ratinan arjessa. Taiteilijat saavat näkyvyyttä ja asiakkaat kokevat elämyksiä ostosreissullaan. Ratina on kaupunkikulttuurin uusi alusta – elävä, lämmin ja yhteinen. Lähes puolet vuoden kävijöistä, jo yli 3,5 miljoonaa asiakasta on nauttinut tapahtumapäivistä: miten upea mahdollisuus kulttuurin tekijöille tulla nähdyksi! Yhdessä voimme vaikuttaa! Teemme jatkuvasti yhteistyötä Tampereen kaupungin kanssa ja suunnittelemme uusia keinoja kokea kulttuuria kauppakeskuksessa. Uudet tapahtumat ja kasvava yhteisö tekevät kulttuurista entistä saavutettavampaa. Voisi jopa sanoa: sivistystä shoppaillessa!

 

Digitaalisuus ja uuden teknologian hyödyntäminen

Kauppakeskus Redi: Kampanjaklikeistä rahantekokoneeksi

Kauppakeskusmarkkinointi rakennetaan tavallisesti kalenterin ja tapahtumien ympärille. Mutta näinä aikoina? Joka eurolla on väliä.

Redissä tehtiin jotain, mikä vaatii kanttia: rikoimme turvallisen kaavan ja siirryimme konepellin alle. Ei näyttäviä joulukatalogeja, Hevisaurusta kauppakäytävällä tai mittavia ostetun median kampanjoita – vaan työtä, jonka tulokset näkyisivät kuukausien päästä.

Kauppakeskus sitoutui tekemään kaikki päätökset datan ja tulosten perusteella ja kohdensi markkinoinnin rahat sinne, missä vaikutus ostokäyttäytymiseen oli suurin. Digimarkkinointi jalkautettiin 365-keinoksi ohjata asiakasvirtaa, kampanjoiden onnistumista alettiin mitata suoraan rahassa ja kaikkea ohjasi monilähteinen data.

Tulokset? Myynnin kasvu ja kävijöiden kasvut +5 %, brändin parissa vietetty aika +78 %, CPM-hinta -22 % ja impressiot +107 % – samalla kun digimarkkinointibudjettia kasvatettiin vain 24 % allokoimalla kokonaismarkkinointibudjettia tehokkaammin.

Sitä Redi on. Aina jotain muuta.

 

Colliers: Colliers C360: Reaaliaikainen raportointipalvelu kauppakeskuksen tiedolla johtamiseen

C360 on Colliersin kehittämä digitaalinen työkalu, joka uudistaa kauppakeskusjohtamisen. Se yhdistää kriittiset tiedot eri järjestelmistä, kuten vuokrasopimukset, myynnit, OCR-luvut, kävijämäärät ja ylläpitokustannukset – yhteen reaaliaikaiseen näkymään. Erityisesti innovatiivinen pohjakuvanäkymä tekee vuokralaistiedosta helposti saavutettavaa ja visuaalisesti analysoitavaa. API-rajapintojen ansiosta C360 poistaa manuaalista työtä ja tuo päätöksenteon tueksi ajankohtaisen, läpinäkyvän tiedon. Työkalu tukee vuokrauksen, ylläpidon ja kehityksen tavoitteellista johtamista kohteen tuottoa kasvattaen.

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24, 2. krs.
00100 Helsinki
FINLAND

Tietosuojaseloste