• Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
    • Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n säännöt
    • Toimintasuunnitelma
    • Toimintakertomus
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Toimialaluokitus
    • Tunnuslukuja
    • Turvallisuus
    • Yhteistoiminta
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko
    • Vuoden kauppakeskusteko 2020 osallistujat
    • Kilpailun säännöt
  • Kirjautuminen
ENFI
  • Etusivu
  • Yhdistyksen esittely
    • Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n säännöt
    • Toimintasuunnitelma
    • Toimintakertomus
  • Jäsenyys
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toimiala ja markkinat
    • Toimialaluokitus
    • Tunnuslukuja
    • Turvallisuus
    • Yhteistoiminta
  • Tapahtumat
  • Vuoden kauppakeskusteko
    • Vuoden kauppakeskusteko 2020 osallistujat
    • Kilpailun säännöt
  • Kirjautuminen
ENFI

Tartuntatautilakimuutoksen (147/2021) kirjallisen suunnitelman laatiminen 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto velvoittaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin yksityisiä elinkeinonharjoittajia takaamaan turvavälit asiakkaille. Täällä tarkemmat tiedot määräyksestä, joka on voimassa 25.2.–14.3.2021 välisen ajan. Toistaiseksi vastaavia määräyksiä ei ole annettu muiden sairaanhoitopiirien alueella. 

Käytännössä toiminnanharjoittajien on esitettävä valvovalle viranomaiselle suunnitelma toimenpiteistä, joilla voidaan välttää lähikontaktit asiakastiloissa ja varmistaa henkilöstön turvallisuus. Toimija voi toteuttaa velvoitteensa asiakasmäärän rajoittamisesta, asiakaspaikka- tai tilajärjestelyillä tai muulla toimintansa erityispiirteet huomioon ottavalla tavalla. 

Kaupan liitto ja Päivittäistavarakauppa ry ovat pyytäneet aluehallintovirastoilta suunnitelman pohjaksi eri toimialoille yhteistä lomaketta. Tämä on aluehallintoviranomaisilla viimeistelyssä ja odottaa valtioneuvoston asetusta, jossa tarkennetaan määräyksiä.  

Suositamme jäseniämme listaamaan nykyiset käytössä olevat turvatoimet ja valmistautumaan lomakkeen täyttämiseen. Alla suosituksia huomioitavista näkökulmista ja toimenpiteistä lähikontaktien välttämiseen liiketiloissa ja kauppakeskuksissa: 

Lähikontaktien välttämisen periaatteet 

  • Miten asiakkaiden kulkua ohjataan tiloissa (esimerkiksi kyltit, opasteet, turvavälitarrat)? 
  • Miten ruuhkautuminen estetään jonotustilanteissa? 
  • Tehdyt tilajärjestelyt tai suojarakenteet (esimerkiksi suojapleksit), joilla vähennetään viruksen leviämisriskiä? 
  • Miten turvavälien toteutumista seurataan? 

Mahdollisuudet käsien puhdistamiseen 

  • Miten asiakkailla ja työntekijöillä on mahdollista puhdistaa kätensä kauppakeskuksessa sekä liiketiloissa ja mahdollisesti näiden sisällä eri osastoilla 

(esimerkiksi käsidesit sisäänkäynneillä, yhteisillä alueilla, hissien ovilla ja wc-tiloissa)? 

Kasvomaskit 

  • Miten asiakkaita ja työntekijöitä ohjeistetaan maskien käytöstä? 

Ohjeistukset ja viestintä eri kanavissa 

  • Miten mm. opasteilla, tarroilla, julisteilla ja kuulutuksilla annetaan turvaohjeita ja ohjataan asiakkaiden käyttäytymistä? 
  • Miten asiakkaita opastetaan turvaohjeiden noudattamisessa henkilöstön toimesta, kirjallisin ohjein sekä symbolein? 

Tehostettu siivous ja ylläpito 

  • Tehostettuun siivoukseen kuuluvat alueiden ja tilojen määrittely yhdessä siivouspalveluiden tarjoajan kanssa? 
  • Toimenpiteet siivouksen ja ylläpidon prosessien tehostamiseksi, esimerkiksi miten pintojen tehostettua puhdistusta toteutetaan? 

Muut toimenpiteet 

  • Miten on varauduttu asiakkaiden kulkureittien ohjaamiseen? 
  • Miten työturvallisuuslain edellyttämää vaarojen arviointia päivitetään? 

 

Nykyinen päätös antaa toiminnanharjoittajille mahdollisuuden toteuttaa turvatoimet toiminnan erityispiirteiden mukaisesti (mm. liiketilojen ominaisuudet). Nykyiseen lähikontaktin määritelmään sisältyy 15 minuutin aikaraja, mikä vaikuttaa erityisesti, jos tyypillinen asiointi liiketilassa on kestoltaan lyhytaikaista. 

Kansainvälisten kokemusten perusteella on tärkeä varautua määrittelemään arviota/laskukaavaa, maksimiasiakasmäärästä tilojen kokonaispinta-alan mukaan sekä asiakasmäärien rajoittamiseen ja asiakasvirtojen ohjaamiseen pandemiatilanteen edetessä. 

Aluehallintovirastojen ohjeistus.

 

Lisätietoja:  

Mikko Östring, toiminnanjohtaja, Suomen kauppakeskusyhdistys ry, mikko.ostring@rakli.fi, 050301 8933 

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24, 2. krs.
00100 Helsinki
FINLAND

Tietosuojaseloste