Suomen Kauppakeskusyhdistys on valinnut KTM Terhi Sellin hallituksen puheenjohtajaksi seuraavalle kaudelle 2021-2022. Terhi Sellillä on erittäin pitkä kokemus kauppakeskusliiketoiminnasta ja hän työskentelee toimitusjohtajana kiinteistöalan konsultoinnin asiantuntijayhtiössä Prometheus Partners Oy:ssä.
Vuoden 2021 ensimmäinen neljännes sinetöi kauppakeskusten kokonaisen koronavuoden. Tammi- ja helmikuun myynnit olivat vuotta 2020 matalampia, mutta maaliskuussa myynti nousi vajaat kolme prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko vuosineljänneksen vertailukelpoinen kokonaismyynti oli 10 prosenttia ja kävijämäärä yli 26 prosenttia matalampi kuin tammi-maaliskuussa 2020.
Vuosi 2020 oli kauppakeskuksille haastava. Kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski yli 10 prosenttia ja kävijämäärät yli 20 prosenttia. Keskiostos kauppakeskuksissa kuitenkin kasvoi. Ydinkeskustojen kauppakeskusten kasvu pysähtyi, kun ihmiset siirtyivät käyttämään paikallisten ja alueellisten kauppakeskusten palveluita. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin myös runsaasti uusia palveluita.
Kauppakeskuksissa on tehty paljon toimenpiteitä sekä kehitetty uusia nouto- ja toimituspalveluita, joilla asiakkaiden turvallisuus on pystytty varmistamaan pandemian eri vaiheissa. Kauppakeskusten käyttöasteet ovat pysyneet korkeina, ja vuoden lopussa lähes 94 prosenttia vertailussa mukana olevien keskusten liiketiloista oli vuokrattuna.
Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila on suositellut tänään, että yksityiset kauppakeskukset sulkisivat yleiset oleskelutilansa. Varhilan mukaan kulku kauppakeskusten liiketiloihin on kuitenkin turvattava, joka ei valitettavasti välity tämän päiväisestä uutisoinnista.
Vuoden 2020 kauppakeskusteon valinneelta tuomaristolta satoi kiitosta erityisesti Rinteenkulman panostuksesta alueellisiin vahvuuksiin ja niiden nostamista kilpailuvaltiksi kaupan markkinan murroksessa.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti putosi 5,5 prosenttia kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Koronakriisin vaikutukset näkyvät ensimmäisen vuosineljänneksen myynti- ja kävijäluvuissa kuitenkin vain osin, kun helmikuun päättyessä muutosluvut olivat vielä positiivisia.
Kauppakeskusyhdistyksen nettisivuille on koottu koronavirustilanteeseen liittyviä ohjeistuksia. Osa aineistoista on julkisia ja osa vain jäsenille tarkoitettuja.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijämäärässä oli vain hienoista laskua jääden tasan prosentin pienemmäksi kuin edellisen vuoden loka-joulukuussa. Loka- ja marraskuun myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Joulukuun kokonaismyynti pieneni lähes kaikissa keskuksissa, ja jäi 5 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi.