Pääkaupunkiseudun kasvu ja kehittyvä kaupunkirakenne luovat vahvan pohjan suurimpien kauppakeskusten liiketoiminnalle. Muuttuva kuluttajakysyntä haastaakin kauppakeskustoimijat kehittämään tarjontaa ja tavaroiden sijaan kuluttajia houkutellaan kauppakeskuksiin erilaisilla palveluilla.
Suomen Kauppakeskusyhdistys, RAKLI ja KTI Kiinteistötieto Oy järjestivät aamukahvitilaisuuden toimialojen murroksista. Tilaisuudessa järjestettiin myös workshop, jossa keskusteltiin uudesta toimialaluokittelusta, jonka Suomen Kauppakeskusyhdistys on valmistellut.
Retail Facts Finland -esitteessä esitellään pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun kauppakeskusmarkkinoita. Työryhmässä olivat edustettuina CBRE Oy, YIT Rakennus Oy, Sponda Oyj, Citycon Oy ja Prometheus Partners Ab. Suomen Kauppakeskusyhdistys tilasi esitteen Colliersilta keväällä 2018.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 1,6 prosenttia vuoden 2018 toisella neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynti kasvoi pääkaupunkiseudulla ja pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa suurissa kaupungeissa, kun taas muualla Suomessa myynti laski hienoisesti. Kauppakeskusten myynnin kehitys on kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla ollut vähittäiskaupan yleistä kehitystä maltillisempaa.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ja RAKLI järjestivät jäsenilleen 1.6. yhteisen aamukahvitilaisuuden toimialojen murroksista. Tilaisuuden teemoina olivat viihde ja elämykset.
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,3 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynti kasvoi nyt melko tasaisesti eri puolilla Suomea.
Kauppakeskus Pikkulaiva nousi Espoonlahteen heinäkuussa 2017 Suomen ensimmäisenä pop-up kauppakeskuksena. Idean keksi ja toteutti Citycon, joka päätti rakennuttaa omistamansa kauppakeskus Lippulaivan tilalle uuden keskuksen. Lähialueen palvelut ja vuokralaisten liiketoiminnan jatkuvuus haluttiin kuitenkin turvata rakennushankkeen aikana ja näin sai alkunsa Suomessa ennennäkemätön pop-up kauppakeskus. Väliaikainen kauppakeskus Pikkulaiva palvelee siihen saakka, kunnes uusi valmistuu vuonna 2021.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ja RAKLI järjestivät jäsenilleen 23.3. yhteisen aamukahvitilaisuuden toimialojen murroksesta. Tilaisuuden aiheena oli muotikaupan tulevaisuus.
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 2,2 ja kokonaismyynti 1,7 prosenttia vuonna 2017. Pääkaupunkiseudulla myynti kasvoi vertailukelpoiseen kauppakeskuskantaan verrattuna 2,2 prosenttia edellisestä vuodesta, kun muualla Suomessa kasvu jäi reiluun prosenttiin. Vuoden viimeisellä neljänneksellä myynti kasvoi 2,6 prosenttia ja joulukuussa peräti 4,6 prosenttia edellisen vuoden vastaaviin ajanjaksoihin verrattuna. Kävijämäärien kasvu oli puolestaan loppuvuodesta hitaampaa kuin vuoden alussa.
RAKLIn helmikuinen Aamukahvi Annankadulla -jäsentilaisuus pureutui kaupan maailmaan uuden teknologian ja turvallisuusasioiden kautta. Tilaisuuden esitysaineistot löytyvät nettisivuiltamme.