Toimintaympäristön muutokset haastavat kauppakeskusliiketoimintaa. Tiiviissä kaupunkirakenteessa sijaitsevilla suurilla kauppakeskuksilla arvioidaan olevan parhaat edellytykset vastata tulevaisuuden asiakastarpeisiin. Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta kauppakeskusten menestystekijänä ja asiakkaiden houkuttelijana, mikä korostaa kauppakeskusten roolia elämysten tarjoajana ja kohtaamispaikkana. Keskukset vastaavat tulevaisuuden haasteisiin erilaistumisella, liike- ja palvelukonseptien uudistamisella sekä asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi huhti-kesäkuussa 1,5 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvuvauhti hiipui hienoisesti ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Huhtikuun kokonaismyynti laski viime vuoteen verrattuna, kun taas toukokuussa myynti oli selkeästi edellistä vuotta vilkkaampaa. Kauppakeskusten kävijämäärä kääntyi nyt hienoiseen nousuun: vuoden toisella neljänneksellä kävijöitä oli 0,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 vastaavalla ajanjaksolla. 12 kuukauden liukuvalla tarkastelujaksolla kokonaismyynti kasvoi 0,7 prosenttia ja kävijämäärän muutos jäi nollaan.
Suomen Kauppakeskusyhdistys, jonka jäseniä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat, on valinnut Sanna Yliniemen hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2019-2021. Yliniemellä on pitkä kokemus kauppakeskusjohtamisesta, ja hän työskentelee Citycon Oyj:ssä liiketoiminnan kehittämisestä, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaavana johtajana.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi 1,9 prosenttia vuoden 2019 tammi-maaliskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynnin kasvu oli reippainta maaliskuussa. Ensimmäisen neljänneksen kävijämäärä pysyi täsmälleen edellisen vuoden tasolla. 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla myynti nousi 0,8 prosenttia, mutta kävijämäärä laski 0,6 prosenttia.
Kauppakeskus Skanssi on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämän Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Turussa sijaitseva kauppakeskus on vuoden 2018 aikana uudistanut johdonmukaisesti brändi-ilmettään, jonka kattoteema on selkeä ja antaa loistavan alustan erilaisille elämyksellisille teoille ja tempauksille ympäri vuoden. Samassa luotiin uusi ”Skanssaus”-kieli mukaan tehosteena markkinointiviestintään.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti laski 1,1 prosenttia vuoden 2018 loka-joulukuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Pääkaupunkiseudulla myynti laski 0,5 prosenttia, muilla suurilla kaupunkiseuduilla 2,7 prosenttia ja muualla Suomessa 0,7 prosenttia. Myynnin pudotus oli jyrkintä lokakuussa.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ja RAKLI ovat järjestäneet jäsenilleen vuoden 2018 aikana aamukahvitilaisuuksia toimialojen murroksista. Tilaisuuksien esitysaineistot on koottu Kauppakeskusyhdistyksen sivuille ja niihin voit tutustua alla olevasta linkistä.
Suomen Kauppakeskusyhdistyksen hallitus on päättänyt uudistaa alalla noudatettavan toimialaluokituksen vastaamaan kaupan alalla ja kauppakeskusvuokralaisissa käynnissä olevaa muutosta. Keskeisimpiä muutoksia ovat entistä selkeämpi erottelu tuotteiden ja palvelujen välillä sekä tiettyjen aiemmin kokonaan puuttuneiden toimialojen lisääminen luokitteluun. Uuden toimialaluokituksen avulla pystytään tuottamaan entistä hyödyllisempää ja ajanmukaisempaa tietoa ja tunnuslukuja kauppakeskusten johtamiseen sekä koko kauppakeskusmarkkinan kehityksestä.
Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 0,9 prosenttia vuoden 2018 heinä-syyskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kolmannen neljänneksen kasvu oli vuoden alkupuoliskoa hitaampaa. Myynti kasvoi selkeästi elokuussa, kun taas heinä- ja syyskuussa myynti oli lähellä vuoden 2017 tasoa.
Kauppakeskusliiketoiminnan vuosiseminaari järjestettiin 10.10. Finlandia-talolla. Tilaisuuden esitysaineistot löytyvät tältä sivulta.