Suomen kauppakeskusyhdistyksen vuosiseminaarissa puhuttiin muuttuvasta asiakaskokemuksesta. Digitalisaatio keikauttaa vanhat toimintatavat, roolit ja lainalaisuudet päälaelleen, ja kauppakeskusten on pohdittava omaa suhdettaan asiakkaisiin aivan uudelta kantilta. Yltäkylläisyyden aikana ihmisten tarpeet eivät suoraan tuo heitä kauppaan, ja tuotteita saa kyllä netistäkin. Kauppakeskusten kilpailuvalteiksi kohoavat siis henkilökohtaiset kohtaamiset, elämykset ja tunneside asiakkaiden arkeen.
Kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat huhtikesäkuussa 5,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Pääkaupunkiseudulla kasvu oli 6,1 prosenttia ja muualla Suomessa 3,7 prosenttia.
Kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,0 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Pääkaupunkiseudulla kasvu oli peräti 5,4 prosenttia, kun muualla Suomessa kasvua oli prosentin verran.
Suomen Kauppakeskusyhdistys on valinnut vuoden kauppakeskusteoksi Lappeenrannassa sijaitsevan IsoKristiinan laajennushankkeen ja palvelutarjonnan monipuolistamisen. Uudistamisessa on huomioitu esimerkillisen vahvasti paikallisia tarpeita ja kulttuuria ottamalla kaupunkilaiset alusta alkaen tiiviisti mukaan projektiin. Nyt IsoKristiina voi ylpeillä poikkeuksellisella kokonaisuudella, johon laajan kauppa- ja palvelutarjonnan lisäksi yhdistyvät saumattomasti myös Lappeenrannan kaupunginteatteri sekä hotelli Lappee.
Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämän Vuoden kauppakeskusteko 2015 -kilpailun voittaja on Porin Puuvilla. Raati piti erinomaisena sitä tapaa, jolla Puuvilla tuo elämää kaupungin keskustassa sijaitsevalle entiselle tehdasalueelle. Rohkeassa toteutuksessa on yhdistetty upeasti vanhaa ja uutta. Kaupunkikeskusten elävöittämisestä muodostui tämän vuoden kilpailun menestysresepti. Kunniamaininnalla tuomaristo kiitti kauppakeskus Goodmania kirjaimellisesti sillan luomisesta Hämeenlinnan keskustan kahden eri osan välille.
Kauppakeskus Trio on voittanut Vuoden kauppakeskusteko 2014-kilpailun ”Nuoret kauppakeskuksessa” teollaan, joka tähtää nuorten parempaan huomioimiseen kauppakeskuksissa ja suomalaisessa yhteiskunnassa. Toimintamalli ei rajoitu pelkästään Trioon, vaan on osa kauppakeskusomistajan yhteiskuntavastuuagendaa ja sitä sovelletaan laajasti Cityconin kauppakeskuksissa Suomessa.
Kauppakeskus Willa on voittanut Vuoden kauppakeskusteko 2013-kilpailun "Hyvinkään keskustan uudistaminen" -teolla. Willa on tiivistänyt Hyvinkään kaupunkirakennetta kaupallisen keskustan ympärille. Kehityshanke on uudistanut kaupunkikeskustan toiminnallisuutta, palvelukykyä ja vetovoimaisuutta. Willasta on tulossa vaikutusalueen tärkein keskus. Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä suuria ja pieniä tekoja, joita Suomen Kauppakeskusyhdistys palkitsi nyt neljännen kerran.
Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä isoja ja pieniä tekoja. Mikkeliläinen kauppakeskus Stella on valittu Vuoden kauppakeskusteoksi vuonna 2012. Stella nousi kilpailussa ykköseksi "Uuden ajan kauppakeskuskonsepti" -teolla. Stellassa ostos- ja ajanvietepaikat yhdistyvät saumattomasti toisiinsa aivan Mikkelin keskustassa torin laidalla. Stella uudistaa Mikkelin kaupunkikeskustan toiminnallisuutta, palvelukykyä ja vetovoimaisuutta.
Espoolainen kauppakeskus Sello on valittu Vuoden kauppakeskukseksi vuonna 2011. Sello nousi kilpailussa ykköseksi ”Suomen ekoin kauppakeskus” -teolla. Sello on Leppävaaran alueen monipuolinen kaupunkikeskus, joka on ensimmäisenä eurooppalaisena kauppakeskuksena saanut toiminnanaikaisen kultatason LEED-ympäristösertifikaatin. Vuoden kauppakeskus valittiin nyt toisen kerran.
Mikkelissä kolme kuukautta toiminut kauppakeskus Akseli on valittu Vuoden kauppakeskukseksi 2010. Keskuksen toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja sen merkitys Mikkelin keskustan elävöittäjänä on suuri. Kolme paikallista perheyritystä on investoinut hankkeeseen 33 miljoonaa euroa. Akselissa Jamankulman historiallisesti arvokas kiinteistö on yhdistetty onnistuneesti moderniin liikerakennukseen. Näin on pystytty tarjoamaan aivan kaupungin ydinkeskustassa houkuttelevaa liiketilaa, josta Mikkelissä on ollut puutetta. Vuoden kauppakeskus valittiin nyt ensimmäistä kertaa.